تبلیغات
جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری - ه) برنامه‌ریزی اختیار راهبردی

جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری
 
برنامه‌ریزی و توسعه شهری و منطقه‌ای

ه) برنامه‌ریزی اختیار راهبردی

به طور معمول و سنتی در برنامه‌ریزی آن جنبه‌هایی از محیط در نظر گرفته می‌شوند که قابل کنترل و شناسایی هستند اما تفکر جدیدتر در برنامه‌ریزی به دنبال تشخیص متغیرهای کنترل ناشدنی (قیود) و متغیرهای ناشناخته (نامعلومی) نیز می‌باشند.

زمان: اوایل دهه 1960

مکان: بریتانیا (فرآیند تحقیق در عملیات که ریشه در دوران جنگ دوم جهانی و مقاصد نظامی دارد)

سه اصل کاهش نامعلومی، ایجاد انعطاف ناپذیری و تأکید بر عمل کوتاه مدت در واقع فلسفه پایه نگرش اختیار راهبردی را تشکیل می‌دهند.

1- خصوصیات نگرش اختیار راهبردی

·      تمرکز بر تحلیل مشکلات جاری و آتی

·      عدم تصویر آینده به خصوص آینده دور

·      طراحی اقداماتی برای برخورد با مشکلات جاری و آتی




ادامه مطلب

نوشته شده در تاریخ یکشنبه 19 آبان 1392 توسط شمس‌اله کاظمی‌زاد
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک